Yemen’deki Husilerin ticari gemilere saldırması, Kızıldeniz’de uluslararası taşımacılıkta rotaların değiştirilmesine ve lojistik faaliyetlerinde sarsıntılara neden olmuştur. 40’lık konteynerin spot navlun fiyatı, salgın öncesi 1.420 dolar olan seviyeden 2.670 dolara yükselerek maliyetleri artırmıştır.
Bu durum, dünya ticaretindeki maliyetleri artırmakta ve mürettebatlar ile yüklerini taşıyan gemiler için can ve mal güvenliğini tehlikeye atmaktadır. Uluslararası konteyner şirketlerinin Kızıldeniz’den geçişleri askıya alması ve rotalarını daha uzun bir mesafe olan Ümit Burnu’na çevirmesi, navlun fiyatlarının yüzde 88 oranında artmasına neden olmuştur.
Dünya Konteyner Endeksi verilerine göre, 40’lık konteynerin spot navlun fiyatı, Kızıldeniz’deki gerginlik sonrasında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25 artış göstererek, 2.670 dolara kadar yükselmiştir. Özellikle Şanghay-Rotterdam hattında görülen en sert yükseliş, navlun fiyatlarında ciddi bir artışa neden olmuştur.
Drewry’nin öngörülerine göre, gelecek 4-5 haftalık dönem Asya’dan Avrupa’ya ve Akdeniz’den Asya’ya küresel nakliye ve konteyner trafiği için kritik önem taşımaktadır. Teslimat aksaklıkları ile başa çıkmak için yeterli kapasitenin olduğu tahmin edilmektedir.
Bu durum karşısında Yemen’deki Husilerin saldırıları nedeniyle, Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM ve bp gibi önemli denizcilik ve taşımacılık şirketleri bölgedeki seferlerini askıya almış ve gemilerini Ümit Burnu çevresine yönlendirme kararı almıştır.
Sonuç olarak, Husilerin Kızıldeniz’de saldırıları, uluslararası ticarette ciddi sıkıntılara yol açmış ve navlun fiyatlarında ciddi artışlara neden olmuştur. Taşımacılık ve lojistik sektörleri bu dönemde karşı karşıya kaldıkları zorlukları aşmak için çözüm arayışındadır. Bu gelişmeler, uluslararası ticaretin güvenliğini ve istikrarını tehdit etmektedir.