NASA’nın sonik patlamalar olmadan ses duvarını aşmayı amaçlayan çalışmaları sonunda X-59 adlı süpersonik uçakla sonuçlanmıştır. Bu proje, İngiltere ve Fransa’nın desteğiyle imal edilen ilk süpersonik ticari uçak Concorde’un 1969 yılında gerçekleştirdiği ilk uçuşunu hatırlatmaktadır. Ancak Concorde, meydana gelen talihsizlikler nedeniyle bir daha uçmamıştır. Bu nedenle NASA, Quesst adını verdiği proje ile yeni bir süpersonik uçak modeli geliştirmiştir. Bu proje, ses hızının geçilmesi sırasında meydana gelen patlama sesini ortadan kaldırarak, süpersonik uçuşlara yeniden başlanmasını hedeflemektedir.
Projeyi başlatmadaki en büyük motivasyon, süpersonik uçuşlar sırasında meydana gelen sonik patlamaların getirdiği sorunlardır. Bu nedenle ABD ve diğer ülkeler, süpersonik uçuşlardan kaynaklanan patlama sesinin neden olduğu rahatsızlık sebebiyle kara bölgeleri üzerinde süpersonik uçuşları yasaklamıştır. NASA, bu sorunu aşabilmek için yeni bir uçak modeli geliştirme yolunu seçmiştir.
Bu hafta tanıtılacak olan X-59 uçağı, ses duvarını aşan sonik patlamalar olmadan uçabilen bir uçak olarak dikkat çekmektedir. NASA, bu proje çerçevesinde yaptığı çalışmaları 12 Ocak Cuma günü gerçekleştireceği bir etkinlikle duyuracak ve X-59’u tanıtacaktır. Uçak, belirlenen ABD bölgeleri üzerinde test edilecek ve uçağın üzerinden geçen insanların duydukları analiz edilecektir. Bu bilgiler kara üzerinde süpersonik uçuşları yasaklayan düzenleyici kurumlarla paylaşılacaktır. X-59, General Electric’in F414-GE-100 motoru ile güçlendirilecek ve saatte yaklaşık 1,500 kilometre seyir hızına ulaşabilen bir tasarıma sahiptir. Bu uçak, süpersonik uçuş teknolojisinde önemli bir adımı temsil etmektedir.