2024 yılı boyunca gıda ürünlerinin fiyat artışları ve tarladan markete ulaşım süreçlerindeki fiyat değişiklikleri dikkat çekti.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 2024 yılı itibarıyla marketlerde takip edilen 41 gıda ürününün 40’ında fiyat artışı, yalnızca 1 tanesinde ise fiyat düşüşü yaşandığını belirtti.
Bayraktar, yaptığı yazılı açıklamada, geçen ay ve 2024 yılı boyunca üretici ve market fiyatlarındaki farklılıklara yönelik değerlendirmelerde bulundu.
“41 ÜRÜNDEN 40’INDA FİYAT ARTIŞI GÖRÜLDÜ”
Üreticilerle marketler arasındaki fiyat farklarını kabaca her yıl olduğu gibi bu yıl da ziraat odalarından elde edilen verilerle derlediklerini dile getiren Bayraktar, “2024’te markette izlenen 41 ürünün 40’ında fiyat artışı yaşandı. Fiyatı en fazla artan ürün markette beyaz lahana, üreticide ise mandalina oldu. Fiyatı en fazla düşen ürün ise hem markette hem de üreticide patates olarak kaydedildi.” ifadesinde bulundu.
BEYAZ LAHANADA DÜŞÜK FİYAT ARTIRDI
Bayraktar, geçtiğimiz yıl bir önceki yıla oranla markette en fazla fiyat artışının yüzde 179,1 ile beyaz lahana üzerinde görüldüğüne dikkat çekti. Bu artışı takip eden ürünler ise mandalina ile yüzde 135, patlıcan ve pırasa ile yüzde 115,2, limon ile ise yüzde 98,5 oranlarıyla gözlemlendi.
PATATES FİYATI DÜŞTÜ
Söz konusu dönemde markette fiyatı en fazla düşen ürünün yüzde 16 ile patates olduğunu ifade eden Bayraktar, 2024 yılında üreticide izlenen 33 ürünün 29’unun fiyatlarının arttığını, 4’ünün ise azaldığını aktardı.
“ÜRETİCİ VE MARKET FİYAT FARKI, EN FAZLA YÜZDE 312,3 İLE LİMONDA”
Bayraktar, 2024 yılında üreticideki en önemli fiyat artışının yüzde 276,5 ile mandalina da yaşandığını belirterek, “Mandalinayı yüzde 270,4 ile karnabahar, yüzde 166,2 ile beyaz lahana ve yüzde 153 ile pırasa izliyor.” şeklinde bilgi verdi. Ayrıca, bu yıl üreticide fiyatı en fazla düşen ürünün yüzde 59,8 ile patates olduğunu vurguladı. Patatesin ardından yüzde 20,7 ile zeytinyağı, yüzde 9,4 ile Antep fıstığı ve yüzde 3,6 ile kuru kayısı yer aldı. Patates üretiminde ise bu yıl yüzde 21,1’lik bir artış görüldü, bu durum fiyatların bir önceki yılın altında kalmasına yol açtı.
Zeytinyağı, Antep fıstığı ve kuru kayısıda arzın artmasıyla birlikte fiyatların önceki yıllara göre düştüğü belirtiliyor. Aralık 2024’te üretici ve marketler arasındaki en büyük fiyat farkı limonda yüzde 312,3 olarak kaydedildi. Limonu, yüzde 300,8 ile patates, yüzde 270 ile portakal ve yüzde 237,2 ile havuç takip etti.
“ARALIKTA FİYATI EN FAZLA ARTAN ÜRÜN, MARKETTE BEYAZ LAHANA, ÜRETİCİDE PATLICAN”
Bayraktar, limonun markette 4,1 kat, patatesin 4 kat, portakalın 3,7 kat ve havuç fiyatının ise 3,4 kat arttığını belirtti. Üreticide 7 lira olan limonun markette 30, 4 lira olan patatesin 18,