Cumhurbaşkanlığı himayesinde, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı öncülüğünde ve TÜBİTAK MAM Kutup Araştırmaları Enstitüsü koordinasyonunda gerçekleştirilen 9. Ulusal Antarktika Bilim Seferi, dikkat çekici keşiflerle sürüyor.
Sefer kapsamında, Harita Genel Müdürlüğü, ünlü Osmanlı denizcisi Piri Reis’in izinden giderek haritacılık çalışmalarına devam ediyor. Uzman ekipler, kampanya tipi yeni ölçüm istasyonları kurarak bölgedeki yersel jeodezik noktalar üzerinden tektonik hareketleri izliyor ve analiz ediyor.
Denizcilik açısından büyük bir öneme sahip olan batimetri çalışmaları, bu yıl ilk kez Horseshoe Adası çevresindeki Gaul Koyu’nda yapıldı. Türk Deniz Kuvvetleri Seyir, Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığı, bu bölgede ayrıntılı ölçümler gerçekleştirerek yeni batimetri haritaları oluşturdu ve deniz yapısına dair önemli veriler elde etti.
İLK KEZ KUZEY VE KUZEYDOĞU BÖLGELERİNE GEMİYLE GEÇİLDİ
Sefer lideri Prof. Dr. Hasan Hakan Yavaşoğlu, Horseshoe Adası’nın çevresinde yoğun bilimsel çalışmalar yürüttüklerini belirtti:
Bunlardan biri, Seyir, Hidrografi ve Oşinografi Dairesi’nin gerçekleştirdiği batimetrik haritalama çalışmalarıdır. Bu ölçümler, gemi seyrini güvenli hale getirmek ve lojistik faaliyetlerin daha sağlıklı yürütülmesini sağlamak adına büyük önem taşıyor. Bu yıl ilk kez adanın kuzey ve kuzeydoğusundaki bölgelere gemi ile geçiş sağlandı ve hidrografik ölçümler yapıldı.
Önceki haritalar ile mevcut veriler arasında önemli farklılıklar belirlendiğini ifade eden Yavaşoğlu, yapılan çalışmalar sonucunda bölgenin daha doğru bir şekilde haritalandırıldığını ve seyir güvenliğinin arttığını kaydetti:
Bu ölçümler haritaya dönüştüğünde, bölgedeki lojistik operasyonlar ve yolcu transferleri çok daha güvenli ve verimli hale gelecek. Bu yıl ilk kez Gaul Koyu’nda batimetrik ölçümler gerçekleştirilmiş ve hidrografik veriler toplanmıştır. Ayrıca, gemi ile geçiş imkânı sağlanarak bölgede demirleme olanağı da değerlendirilmiştir.
GAUL KOYU’NDA HEYECAN DOLU İLK GEÇİŞ
Daha önce hiçbir geminin ve ölçüm ekipmanının girmediği Gaul Koyu’na, bu yıl ilk kez ulaşmayı başardıklarını vurgulayan Yavaşoğlu, bu sürecin titizlikle yürütüldüğünü aktardı:
Kaptanın kararıyla, Horseshoe Adası’nın kuzeydoğusunda yer alan Gaul Koyu’na girmek için öncelikle botlarımızla profil verilerini topladık. Gemi köprüsünde heyecanla, geçiş güzergâhındaki derinlikleri sonar cihazlarıyla izleyerek ilerledik. Hidrografik botumuzdan gelen verilerle sonar cihazından aldığımız 50 metrelik derinlik bilgilerini eşleştirerek güvenli bir rota belirledik ve geçişi başarıyla tamamladık. Bu an, ekibimiz için unutulmaz bir deneyim oldu.
BÖLGENİN SİSMİK RİSK HARİTASI ÇIKARILIYOR
Harita Genel Müdürlüğü, bölgenin jeodinamik yapısını incelemek amacıyla ada üzerinde farklı noktalara ölçüm istasyonları kurdu. Son istasyon, Dismal ile Horseshoe Adası arasında yer alan küçük bir adaya yerleştirildi ve ölçümler genişletildi.
Bu çalışmalar sayesinde, bölgedeki fay hatlarının hareketliliği, volkanik ve sismolojik etkiler