Bursa’da yaşanan bir olayda bir anne, engelli çocuğunu öldürdükten sonra intihar etmiştir. Bu olayın nedeni, kaynaştırma öğrencilerine yeterince ilgi gösterilmemesi ve velilerin bu öğrencilerin kendi çocuklarıyla aynı sınıfta okumasını istememeleridir. Otizimli çocuklar ve ailelerinin yaşadığı zorlukların üstesinden gelmek için hangi adımlar atılmalıdır? Tohum Otizm Vakfı Eğitim ve Ar-Ge Direktörü Dr. Nursinem Şirin bu konuyla ilgili soruları yanıtlamıştır.
Dr. Şirin, Türkiye’de 2023 yılında her 36 çocuktan 1’inin otizm tanısı aldığını söyleyerek ülkede 2 milyondan fazla otizmli birey olduğunu ifade etmiştir. 0-18 yaş aralığında 700 bin çocuk ve genç olduğunu belirten Şirin, bu çocuklardan sadece 44 bininin eğitim imkanlarından faydalanabildiğini dile getirmiştir. Kaynaştırma eğitiminin önemine vurgu yapan Şirin, sadece çocukların değil, okul yönetiminin, öğretmenlerin ve velilerin iş birliği içinde olması gerektiğini vurgulamıştır.
Kaynaştırma öğrencileri için ‘gölge öğretmenler’ olduğunu belirten Şirin, ailelerin genellikle bu öğretmenlerin maliyetini kendilerinin karşılamak zorunda kaldığını belirtmiştir. Gölge öğretmenlerin, çocukların derslere ve etkinliklere daha rahat katılmasını sağlayan kişiler olduğunu ifade eden Şirin, ülkemizde bu tür öğretmenleri yetiştiren kurumların sayısının çok az olduğunu belirtmiştir. Bu nedenle, daha fazla gölge öğretmen yetiştirilmesi ve bu destek mekanizmasının tüm özel gereksinimli çocuklar için uygulanması gerektiğini vurgulamıştır.
Otizmli çocukların eğitim sürecinde öğretmenlerin ve velilerin büyük sorumlulukları olduğunu belirten Dr. Nursinem Şirin, toplumun bu konuda bilinçlenmesi ve destek olması gerektiğini vurgulamıştır. Ayrıca, otizmli çocukların karşılaştığı engellerin aşılması ve onların topluma daha iyi entegre olmaları için daha fazla kaynak ayrılması gerektiğini ifade etmiştir.
Sonuç olarak, otizmli çocukların eğitim sürecinde kaynaştırma eğitiminin önemli bir role sahip olduğu ve bu süreçte öğretmenlerin, velilerin ve okul yönetiminin iş birliği içinde olması gerektiği üzerinde durulmuştur. Ayrıca, gölge öğretmenlerin daha fazla yetiştirilmesi ve destek mekanizmalarının güçlendirilmesi gerektiği vurgulanmıştır.